onsdag, augusti 23, 2006

Jag sa ju ’Sitt’! Hör du dåligt?

Aarrggh!! Vad är det med denna mängd av mesiga hundägare!? Jag är less på alla dessa helt odresserade hundar – eller rättare sagt är jag less på ägarna till dessa hundar. Jag har själv aldrig haft hund men jag förstår ändå att om hunden gör något som man inte vill att den ska göra så hjälper det inte att hota och diskutera med den!

”Men, Fiffi, hur många gånger har jag förklarat för dig att du inte får göra sådär? Det blir definitivt inget hundgodis för dig idag!” säger den lilla tanten i en menlös röst och fortsätter med ”Ja, skyll dig själv, då!” Mopsen fortsätter att gräva upp rabatten.

”Tyst, Angel, matte sitter ju i telefonen.” ber den blonda modeslaven sin lilla chihuahua. Angel fortsätter att skälla hetsigt mot allt och alla. Matte fortsätter att prata i telefonen.

På bussen: ”Jag sa ju ’Sitt’! Hör du dåligt?” Ägaren trycker ner hundens bakdel till marken. Jag slår vad om att hunden inte har den blekaste aning om vad kommandot ”sitt” är för något – eller ens vad ett kommando är.

Visst ska man prata med sin hund, absolut! Men är det inte så att om man ska tillrättavisa eller säga till hunden vad den ska göra är det bra att hålla det verbala så enkelt som möjligt? Annars förbryllar man väl hunden?

I och för sig har jag sett uppvisningar med hundar som klarar riktigt komplicerade uppmaningar – men inte är det för att ägaren har hotat med att dra in det dagliga hundgodiset!

Just a thought.

Namasté.

4 kommentarer:

  1. Så sant så ;-)
    Tack för titten o välkommen in till mig!

    SvaraRadera
  2. Tjofaderittan! Bra blogg, men spär du inte på fördomen om chihuahuor som bjäffiga modehundar? Med den där bilden menar jag.

    Jag och min flickvän har två småhundar på vardera 1,4 kg och båda är jäkligt mycket hund i små paket. Inte alls några accesoarer alltså.

    SvaraRadera
  3. Tack för din kommentar. Jag anser inte alls att chihuahuor är modeaccesoarer, men det finns ju de som faktiskt gör det och det var dessa som jag tog med i ett av exemplen. Bilden la jag in eftersom jag tycker att den generellt passar in på den gruppen människorna, men jag tycker definitivt inte att jag spär på någon fördom med att ha med den. Bilden kommer för övrigt från filmen Legally Blonde, som jag gillar.
    Ps. Vi hade en chihuahua under en tid när jag växte upp och jag håller med om att det är jäkligt mycket hund i små paket. Men lite bjäffiga kan dom faktiskt vara. =D

    SvaraRadera
  4. Så sant så.. Du har en hel del rolig läsning på din blogg. :D Man blir inte uttråkad det minsta. :) Fortsätt med det.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails