fredag, juni 04, 2010

Större bilder i Blogger utan imagehosts


Ganska trist att den största bildinställningen i Blogger är rätt så liten, på 400px som standard, eller hur? Vill man visa upp sina snajdiga foton är det riktigt snålt med pixlar. Några undrar hur man fixar det problemet.

So let's go through it, shall we?

I princip alla tips jag läst om detta menar att man måste ladda upp sina bilder hos en annan bildhost, som till exempel Photobucket, och sedan länka till den bilden i ditt inlägg.

Vilket meck!

Det går att lösa direkt i Blogger om du kan tänka dig att fiffla lite i HTML. Flämt! HTML? Är inte det sånt där som äter upp en hel, regurgiterar och spottar ut en naken och skälvande till vargarna?

Yes. It happens.

Men det är lugnt, det här är inget komplicerat alls.




1. Ladda upp din bild med bildstorlek Stora.

2. När den är uppladdad och klar går du in på fliken Redigera HTML.




Observera att bildelement börar med <a och slutar med </a>. Om du har flera bilder efter varandra kan det vara en bra ide att lägga några radbrytningar mellan dem i HTML-läget så att det blir lättare att se vad du håller på med.



3. Här har vi tre siffror vi ska ändra. Börja med att söka reda på texten:

width: 400px; height: 317px;"

och ändra det till:

width: XXXpx; height: "

där 317px; är helt borttaget och där XXX är den bredd du vill ha på din bild. Pröva dig fram till vad som blir bäst. Själv sätter jag mina liggande bilder till 540px och stående till 400px, med det är såklart en smaksak. Lägg dina siffror på minnet så att alla dina bildinlägg blir likadana.

Observera att citattecknet " efter height: måste vara kvar.


4. Ändra sedan kodsnutten:

s400

till

s1600

så är du färdig! Det bör se ut så här:


5. Klicka på fliken Skriv och knappra lugnt vidare på ditt inlägg.


Häpp! Stor bild. Utan tjafs med länkar och Photobucket.


/ Elajna-pajna päron plutt!

7 kommentarer:

  1. TACK!!!! Du anar i hur länge jag har hållit på för att lösa det här problemet! Har varit inne o grottat i HTML-koden i Layout i blogger för att försöka hitta var man ska ändra!
    You made my day!
    Kram!

    SvaraRadera
  2. TACK! Har under lång tid stört mig på detta! Underbart att kunna få större bilder så lätt :D

    SvaraRadera
  3. Tack! Vilken bra pedagog du är- till och med en tant som jag fattar och har numer stora fina bilder på min blogg!

    SvaraRadera
  4. Tack för hjälpen, vilken bra beskrivning, t om jag förstod hur man skulle göra;)

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  5. Supertack, du anar inte vad länge jag velat ha större bilder!!!

    Mvh Malin

    SvaraRadera
  6. Detta måste jag testa.
    Tackar för tipset och instruktionen. :-) //Paula

    SvaraRadera
  7. Tack kära du för tipset om detta! Det funkade jätte bra!

    Allt gott!

    Mari

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails