torsdag, april 08, 2010

Vår resa i Arabien

Sand i skorna!

Jajjamen, sand i skorna is the shit. This is true.



Vi är nyss hemkomna från en kryssningsloop i Arabien mellan Dubai (UAE) - Abu Dhabi (UAE) - Fujairah (UAE) - Muskat (Oman) - Bandar Abbas (Iran) - Khasab (Oman) - Dubai (UEA).

Hence the sand in our shoes. And the boost of vitamin D.


Kameler och öken. Öken och kameler. The way it's supposed to be.

Människor på kameler. The way it's supposed to be.


Mig i öknen. Not the way it's supposed to be - but I love it!

Dune bashing. Folk i fyrhjulsdrivna bilar som kör som galningar.

The way it's supposed to be.

(klicka bilden för större panoramabild)

Väl ute i öknen får jag en hennatatuering. När bilden tas är jag fullt medveten om att när vi väl kommer sitta på formal nights på båten kommer tatueringen ha nötts och se galet skabbigt ut - but I don't caaaare! I want one!*

Och där ute i öknen sitter vi hela kvällen, slappar och röker vattenpipa medan solen går ner.

Efter det blir det 6 nätters kryssning! Det här är tyvärr enda bilden jag har av vår båt, men där är vår hytt!

Vi tillbringar en del tid på vår balkong där vi gör mycket sånt här.

På kvällarna är det dresscode, så jag gör ett första-gången-i-mitt-liv-försök att locka håret. Med tillhörande fjortispose. (Hej Ida!**)

And please observe skabbig gammal hennatatuering.

Yes, all is going as planned.

Med de vackra pärlorna jag nyss fått av Luv är vi redo att möta medpassagerarna. Luv ser som vanligt galet snygg ut! Rawr...

But please, ignore my acute constipated look and dreadful tan. Hahaha! ;)

Abu Dhabi bjöd på många, och väldigt väldigt höga, byggkranar. Och den ena skyskrapan än mer fantasifull än den andra.

(klicka bilden för större panoramabild)
Mer Abu Dhabi från hamnen sett.


Fujairah var inte alls likt Dubai och Abu Dhabi utan var mer.. småstadig.


(klicka bilden för större panoramabild)
Och Muscat! Väldigt vacker stad som ligger bredvid några av de mest dramatiska berg jag sett.


Mitt i stan ligger även en väldigt vacker borg, Muttrah Fort.


Iran har jag tyvärr inte många bilder av. Men jag kan iaf bjuda på den här. Enligt lag måste alla kvinnor täcka sitt hår, turister är inget undantag, så jag hade lånat med mig Lindas slöja. Tyvärr hade jag inte med mig en endaste nål så den blev lite hafsigt kringvirad. Säkert väckte jag bestörtning bland modepolisen. Säkert även den vanliga polisen.. :/

Hade jag blivit arresterad hade jag skyllt på att vår iranska guide även hade hennes slöja väldigt hafsigt påkastad runt huvudet. Hon var ung och modern. I liked her.


Dockar man i industrihamnen så finns det inte mycket att ta kort på. Förutom kranar. Många kranar. Här kan ni se iranska kranar.

Jepp.


(klicka bilden för större panoramabild)

Väl tillbaka i Dubai åkte vi ut till The Palm (den där stora konstgjorda ön som ser ut som en palm) och åkte för att kolla på ett hotell som ligger längst ut på det. Det syns längst till höger i panoramabilden.


Vi hade en jättegullig guide med oss i Dubai, Shada, som propsade på att hela tiden ta bilder på oss. Hon kände all hotellpersonal vi träffade och smugglade dadlar åt oss så fort hon kom åt hotellens dadelskålar. Vi gillar dadlar liiite mer nu, än när vi åkte hemifrån.

Anyhoo, så den här gången kommer vi hem med flera(!) bildbevis på att vi åkte på resan tillsammans!! Här står vi i alla fall i hotellet jag nämnde nyss, Atlantis.

Jag vet vad du tänker, och ja, den där skulpturen är gjord helt av handblåst glas. It's true.


(schnirklyness closeup)

I just wanted to try dropping a bowling ball right through the whole darned thing!! Yay! :D


Bild lånad från Google

Utanför Atlantis har de en egen vattenpark! Här är en av parkens alla rutschkanor med ett nästan vertikalt fall som sedan sänder dig genom ett det där röret omgivet av alla de där hajarna.

Did we doo eet??


Off curse we deed eet!


Här är Luv och jag i ett annat rör som, även det, går rakt igenom ett stort akvarium. Den här är dock en av de långsammare, fridfullare lågpulsåken.

Sedan stack vi och kikade på det berömda segelformade hotellet, Burj Al Arab. De var fullbokade och hade inget rum att visa men hela insidan är ihålig, så att säga, och utsikten inuti den är fantastisk!

Från 16:e våningen ser man innertaket av hela hotellet.


Och tittar man nedåt ser man lobbyn och alla våningarna med hotellrummen.

Beautiful, non?

Det här var min första resa i mellanöstern och jag har verkligen fått mersmak. I sommar drar vi dit igen och gör hela Jordanien så jag får snart smaka mer.

As-Salamu Alaykum, mina vänner.


* - Kind'a like one of those mountains that eat people. You just want one.
** - Puss på dig!

5 kommentarer:

  1. AAVUUUNDSJUUUUK! =D

    Dina fotoskills är riktigt vassa må jag säga! Och panoramana är riktigt snygga! =)

    SvaraRadera
  2. Ser helt underbart ut som vanligt när ni reser nån stans ;)Ni såg både stilfulla och bekväma ut, avundas lite =) Å så vilka bilder bruden, vissa kände som om det var tagit av ett riktigt proffs.....som någe man skulle kunna hämta ur en bok. Myyyychet bra hun, å självklart the boyfriend to ;)
    Du får en verkligen sugen på att resa...FY dig =)

    Kram gumman!! ^^

    SvaraRadera
  3. Tack Oljo, mycket snällt sagt. ^^ Jag kånkade med mig mitt nya stativ men tyckte visst att det var helt onödigt att ta med mig kamerafästet till det. Jag skulle ändå inte ha kunnat använda det speciellt många gånger, men jag vill ändå dela med mig av frustrationen. You would understand. :)

    Puss på dig Kiwi, tack! Någon dag kanske vi kan sticka utomlands tillsammans och göra världen osäker. ;)

    SvaraRadera
  4. Looove tha pics ;) Ser ut som ni haft en superduper resa! Ser fram emot the full story om några dagar, kanske över en fika? Kanske jag fått mitt fotoalbum från Viet Nam oxå kan vi gosa ner oss i semesterminnen. Oh, I loved the desses up look, du borde nog ha håret så oftare ;P

    SvaraRadera
  5. Åh vilken häftig resa! Och du var fantastiskt cool och snygg där i öknen!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails